rajfotografie

COMPOSITIE - achtergrond

Foto's zijn 2-dimensionaal

Fotografie is tweedimensionaal. Het onderwerp dat we fotograferen maakt deel uit van de achtergrond waartegen het is gefotografeerd. Is de achtergrond neutraal dan zal er weinig verstoring in het beeld optreden. Trekt de achtergrond erg veel aandacht door bijvoorbeeld kleur, voorwerpen of een combinatie van beide dan zal de foto een onrustiger beeld geven.

Harmonie

De achtergrond is bepalend voor de harmonie in de foto. Een goede achtergrond verbindt zodat voor-en achtergrond een logisch geheel vormen. De voorgrond toont wat de fotograaf in beeld wil brengen en de achtergrond ondersteunt dat beeld, zonder zelf al te veel aandacht te vragen. De foto is dan in harmonie.

Bovenstaande foto is even voor Kerst gemaakt vanachter een beregende winkelruit bij bestaand licht. Er is een klein diafragmagetal gebruikt wat een beetje onscherpte in de achtergrond veroorzaakt. De focus ligt meer op de voorgrond, de kerstbal, het silhouet van een man met hoed en links de contouren van een paraplu.

harmonieus en spannend

De foto is harmonieus en spannend. Het geeft de Kerstsfeer goed weer. De koelte van het jaargetijde en de warmte van het feest door de kleuren donkerrood en okergeel.

In de volgende foto een soortgelijk beeld. De focus ligt hier meer op de schitteringen van de waterdruppels op de ruit. Op de achtergrond mensen die in de regen lopen. Voor- en achtergrond zijn ook hier mooi met elkaar verbonden.


Nieuwe achtergrondlaag

Beeldbewerkingssoftware zoals Photoshop (PS) geeft de fotograaf haast onbeperkte mogelijkheden om te corrigeren en te manipuleren. Ook de achtergrond van een foto kan in PS heel goed gemanipuleerd worden. Met PS snij je de achtergrond uit een foto en je plakt er simpelweg een andere achtergrond op een nieuwe laag voor in de plaats. Het wordt veel gedaan met wisselend succes. Niet alle foto's zien er na deze manipulatie beter uit maar technisch is het principe bruikbaar.

Ook aan bovenstaande foto is een nieuwe achtergrond toegevoegd. De voorgrond is gekopieerd en in een nieuwe achtergrondlaag in zwart-wit achter de voorgrond gezet. Beide lagen zijn zo geplaatst dat er perspectief ontstond waarmee de compositie is verbeterd. Het invoegen van een nieuwe achtergrondlaag kan dus bijdragen aan het veranderen en verbeteren van de compositie.

Achtergrond door Bokeh

Wanneer je de achtergrond totaal onscherp maakt spreken we van bokeh. Dat ontstaat door een hele grote lensopening (laag diafragmagetal) te gebruiken bij het maken van de foto. De achtergrond wordt dan zo onscherp dat slechts vage contouren ervan zichtbaar zijn. Vaak zie je ook de vorm van de lensopening erin terug. Felle kleuren en patronen vloeien samen en creëren een rustige, soms zelfs schilderachtige achtergrond. Het oogt vaak beter dan een willekeurige nieuw ingeplakte achtergrond zoals hiervoor beschreven.

De volgende foto toont bokeh. Het is een van de vele technische mogelijkheden die camera's zelf bieden om de achtergrond te beïnvloeden.

Bovenstaande foto is gemaakt in een museum bij bestaand licht. Met het grootst mogelijke diafragma gefotografeerd (hier f1.4) vervaagt de achtergrond helemaal. Het bronzen handje (een yad) ligt op een glazen plaat en de voorwerpen eronder reflecteren de verlichting van de vitrine. Door het lage diafragmagetal is alleen het handje scherp en de achtergrond helemaal niet, de bokeh is volledig. De schittering ondersteunt in de achtergrond het totale beeld. Beide, voor- en achtergrond zijn in harmonie en vormen een geheel. Met een beetje fantasie lijkt het alsof het handje naar de achtergrond wijst.

Achtergrond neutraliseren

De kleur in de achtergrond kan je neutraler maken door de kleur te verwijderen. PS, Lightroom en andere beeldbewerkingssoftware bieden de mogelijkheid om de kleurintensiteit van de achtergrond te verminderen of zelfs geheel te verwijderen. Je kent ze wel, de foto's met alleen een detail in kleur en de rest zwart-wit.

Onderstaande foto laat het effect zien. De bank was oorspronkelijk geel. Om de mooie rode schoenen alle aandacht te geven is alle kleur uit de foto gefilterd behalve de kleur rood. Het resultaat is dat de schoenen naar de voorgrond getrokken worden, de achtergrond omsluit ze alleen. Leuk om naar te kijken.

Ook dit is dus een vorm van manipulatie om de compositie in de foto te optimaliseren. Er zijn mogelijkheden genoeg!